Writing on the city

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WRITING ON THE CITY 

(Iran, 2016)

Keywan Karimi

 

 

 

 

 

 

A Teheran si leggono i muri per scoprire i sogni degli abitanti, chi si crede sia il sovrano, quelli che credono come cambiare lo status quo. Quante persone insoddisfatte escono dai loro nascondigli per scrivere qualcosa sul muro nell’oscurità, guardando al futuro, voltando le spalle al passato. Le scritte sui muri ricordano le rivoluzioni costituzionali e islamiche, che riflettono la passione della libertà o la rabbia repressa delle prigioni, da Qasr a Evin.

Nelle turbolenze che seguirono la rivoluzione iraniana che cambiò non solo la storia politica dell’Iran ma anche del mondo, le immagini di Khomeini e Shariati erano ovunque intorno a Teheran. La varietà di slogan ha aggiunto nuovi colori alla città. Poi è scoppiata la guerra tra Iran e Iraq. Le immagini di martiri, leader militari e eroi che sfidavano la morte erano ora i temi principali. I muri della città divennero il termometro sociale e politico della società iraniana. È nato un nuovo spazio per l’espressione pubblica.

Il film racconta la storia dei trent’anni che si estendono dall’avvio della rivoluzione islamica alla rielezione di Mahmud Ahmadinejad nel 2009.

We read the walls to discover the dwellers’ dreams, who they believe is sovereign is, as well as those who believe in changing the status quo. We realize how dissatisfied people come out of their hiding places to write something on wall in darkness, looking to the future, turning their back on the past. Walls remind us of constitutional and Islamic revolutions, reflecting the passion of freedom, or the suppressed anger of prisons, from Qasr to Evin.

In the turmoil following the Iranian revolution that changed not only the political history of Iran but also of the world, pictures of Khomeini and Shariati were everywhere around Tehran. The manifold diversity of slogans added new colours to the city. Then the Iran-Iraq war broke out. Images of martyrs, military leaders and death-defying heroes were now the main subjects. The walls of the city became the social and political thermometre of Iranian society. A new space for public expression was born. Thus, the film conveys the story of the thirty years that extend from the inception of the Islamic revolution to the re-election of Mahmud Ahmadinejad in 2009. 

 

Keywan Karimi

Nato nel 1985, Karimi è un cineasta iraniano di origine curda.  I suoi cortometraggi, come Broken Border (2012) e Le avventure di una coppia sposata (2013), sono stati presentati in numerosi festival internazionali. A causa del suo documentario Writing on the City (2015),  Karimi è stato condannato a sei anni di carcere e 223 frustate per aver offeso « la sacralità islamica”.  È uscito di prigione lo scorso aprile 2017.

Born in 1985, Karimi is an Iranian filmmaker of Kurdish origin. His short films, such as Broken Border (2012) and The Adventures of a Married Couple (2013), were presented in numerous international film festivals. Because of his documentary Writing on the City (2015), focusing on the graffitiof Tehran walls from the 1979 Islamic Revolution to the 2009 re-election of Mohamoud Ahmadinejad, Karimi was condemned to six years in prison and 223 lashes for “offending Islamic sacredness.” He realesed from prison last April 2017.  he was unable to travel anywhere, for example: the Venice Film Festival for the premiere of DRUM (its his first feature film). Keywan freedom is currently in a state of limbo